G. Grondbeleid

11. Verbonden partijen

De gemeente heeft een deelneming in de grondexploitaties GEM Broekpolder en de GEM Tweede tranche herstructurering (GEM TTH).

GEM Broekpolder
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben voor de ontwikkeling en realisatie van de gezamenlijke woonwijk Broekpolder een gezamenlijk Projectbureau Broekpolder ingesteld. De gemeente Heemskerk is de administratie voerende eenheid. Het projectbureau werkt binnen de daartoe opgerichte GEM samen met marktpartijen aan de ontwikkeling en realisatie van de Broekpolder. In 2014 zijn de partijen de Afwikkelingsovereenkomst Broekpolder aangegaan. Deze overeenkomst liep af op 1 november 2018. Dit betekent dat de GEM CV en de GEM BV, waarin de gemeenten participeren, zullen worden ontbonden en vereffening plaats zal vinden. De GEM Broekpolder bereidt dit voor. Daarna kan ook de gemeentelijke projectorganisatie voor de Broekpolder worden opgeheven.

GEM Tweede tranche herstructurering (GEM TTH)
In 2009 is de Tweede tranche herstructurering (TTH) gestart. Samen met WOONopMAAT participeert de gemeente in een commanditaire vennootschap (Grondexploitatiemaatschappij) die zorg draagt voor de planvorming en de grondexploitatie. In aanvang is gestart met de ontwikkeling van elf locaties. In de loop der jaren zijn om diverse redenen drie locaties ontvlochten uit de TTH. Deze drie locaties worden niet meer binnen de TTH uitgevoerd en zijn teruggelegd bij de onderliggende partijen. Van de resterende acht locaties zijn er zeven afgerond en is de laatste (Simon van Haerlemstraat) in uitvoering. In 2019/2020 wordt de afronding van de TTH verwacht.