G. Grondbeleid

4. Wat hebben we ervoor gedaan?

In 2018 is ter uitvoering van het coalitieprogramma voor wat betreft het grondbeleid het volgende uitgevoerd binnen de vastgestelde kaders:

Actief grondbeleid
In 2018 heeft de architect van het gebouw van Heliomare en de gemeentelijke sportzaal ook een ontwerp gemaakt voor de 24 woningen die op De Velst gerealiseerd kunnen worden. Dit ontwerp is vertaald in een bestemmingsplan. Het ontwerp bestemmingsplan is eind 2018 ter inzage gelegd.
Aan de lopende exploitaties van Waterakkers-Lunetten, De Trompet, Assumburg Oud Haerlem is verder uitvoering gegeven.
De Rapportage herziene grondexploitaties met Meerjarenprognose 2018-2021 is vastgesteld.
Daarmee wordt duidelijkheid verschaft over de actuele waarden in de grondexploitaties.
In behandeling zijn de actualisatie van de nota's Grondbeleid en Grondprijzenbeleid, naar verwachting worden deze afgehandeld in het eerste kwartaal 2019. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan het gevarieerd grond(prijs)beleid.

Faciliterend grondbeleid
Bij een ruimtelijke ontwikkeling op eigen (private) grond is er geen sprake van een grondexploitatie, maar zijn er wel aanpassingen aan de bestaande openbare ruimte nodig. De gemeente faciliteert hierbij en maakt voor deze dienstverlening kosten zoals voorbereiding van het bestemmingsplan, de aanleg voor openbare voorzieningen en het houden van toezicht. Deze kosten kan de gemeente verhalen op de ontwikkelaar.
De grond van de oude Raadhuislocatie, gelegen aan de Bachstraat, is eind 2017 geleverd aan de ontwikkelaar, dit na afronding van de planologische procedure. De ontwikkelaar is begin 2018 gestart met de bouw van het appartementencomplex. De bouw verloopt voorspoedig.
Voor de benodigde aanpassingen van de openbare ruimte als gevolg van deze ontwikkeling aan de Bachstraat, is er een anterieure overeenkomst afgesloten met de ontwikkelaar.
Voor overige nieuwbouw ontwikkelingen binnen de gemeente, zoals Winterkoning, kruising Baandert/Jan van Kuikweg zijn er eveneens anterieure overeenkomsten afgesloten met de desbetreffende ontwikkelaars. Er is een anterieure overeenkomst afgesloten voor de ontwikkeling De Splinter (Kleine Houtweg).
Op basis van de met de woningcorporatie Woonopmaat gesloten samenwerkingsovereenkomst herstructurering Debora Bakelaan en omgeving zijn het stedenbouwkundig plan,  inclusief de reconstructie van de Tolweg, en het bestemmingsplan voor het herstructeringsplan in voorbereiding genomen. Voor de reconstructie van de Tolweg is een Brede Doeluitkering (BDU) subsidie verleend door de Provincie en is de benodigde omgevingsvergunning verleend.
De voorziening Faciliterend Grondbeleid is opgeheven per 31 december 2018 en het resterende budget is op een andere wijze opgenomen in de administratie.
Per 31 december 2018 is dit budget nog beschikbaar voor uitvoering van deze overeenkomsten en bedraagt afgerond € 104.000.

Grond en gebouwenbeheer
In verband met de in het coalitieprogramma voorgenomen transitie van de Muziekschool, is er uitvoering gegeven aan het beëindigen van bestaande huurovereenkomsten voor wat betreft de gebouwen aan de Kerklaan en de Anthonie Verherentstraat.
Kerklaan 1 is onder voorwaarden verkocht via een gunningsprocedure. De daadwerkelijke overdracht vindt plaats na verlening van de omgevingsvergunning.
Voor de Anthonie Verherentstraat 1 is in 2018 met de voorbereidingen voor de verkoop onder voorwaarden gestart. Eind 2018 is de selectiefase van de verkoopprocedure afgerond. In het tweede kwartaal van 2019 zal de gunningsfase van de verkoopprocedure plaats gaan vinden. In deze fase zal aan een partij worden gegund met wie de gemeente in het derde kwartaal van 2019 een koopovereenkomst zal afsluiten.
De voormalige huurwoning aan de Jan van Kuikweg is in 2017 vrijgekomen, maar in verband met de Flora en Fauna-wetgeving was sloop in 2017 nog niet mogelijk. Met inachtneming van genoemde wetgeving heeft de sloop eind 2018 plaatsgevonden. In december 2018 heeft de raad het bestemmingsplan voor deze locatie vastgesteld. Dit bestemmingsplan maakt de bouw van vier woningen mogelijk. De verkoopvoorwaarden voor de herontwikkeling van deze locatie dienen nog opgesteld te worden om vervolgens tot verkoop over te kunnen gaan.
De gymzaal aan de Jean Monnetstraat is niet meer in gebruik en dient gesloopt te gaan worden. In 2018 zijn de voorbereidingen voor de sloop ter hand genomen, onder meer door onderzoeken te laten verrichten in verband met de Flora en Fauna-wetgeving. Op grond van deze wetgeving zijn er geen belemmeringen voor sloop, zodat deze begin 2019 zal plaatsvinden. De visie over de herontwikkeling van deze locatie is in voorbereiding en dient nader uitgewerkt te worden.
Voor een locatie aan de Baandert is de huur van de grond voor een benzinestation per 1 september 2019 opgezegd.

Nieuwe complexen
In voorbereiding zijn de locaties Tolhek en Stationslocatie.