G. Grondbeleid

3. Kaderstelling

Door Heemskerk vastgestelde beleidskaders met betrekking tot grondbeleid zijn:

• Nota Grondbeleid gemeente Heemskerk 2011.
  • Nota Grondprijsbeleid 2013en bijbehorende Grondprijzenbrief 2015.

In 2017 zijn er middelen beschikbaar gesteld voor actualisatie van de nota Grondbeleid en de nota Grondprijzenbeleid. Een extern bureau heeft opdracht gekregen maar heeft niet binnen de gestelde termijn de gevraagde nota's kunnen leveren deze zijn nog in behandeling, afhandeling wordt in het eerste kwartaal 2019 verwacht.

Wettelijke kaders zijn onder meer: de Wet ruimtelijke ordening (waaronder de Grondexploitatiewet), Wet voorkeursrecht gemeenten, Onteigeningswet, Wet op de Vennootschapsbelasting 1969, Bbv en de daarop gebaseerde notities van de Commissie Bbv en met ingang van 1 januari 2016 de Wet modernisering Vpb-plicht overheidsondernemingen.
Als gevolg van de voorgenomen inwerkingtreding van de nieuwe Omgevingswet in 2021, wordt voor grondbeleid een aparte Aanvullingswet grondeigendom verwacht.