Fysiek domein

De Omgevingswet is voor het fysiek domein een kanteling vergelijkbaar met de decentralisaties in het sociaal domein. Clustering en vereenvoudiging van wetgeving met meer ruimte voor de inwoner vraagt om een andere manier van werken. Binnen de Omgevingswet is de omgevingsvisie voor de raad een belangrijk kaderstellend document. De omgevingsvisie heeft betrekking op alle terreinen van de leefomgeving met als doel een verbeterde leefomgeving en leefklimaat. Een omgevingsvisie gaat in op de samenhang tussen ruimte, water, milieu, natuur, landschap, verkeer en vervoer, infrastructuur en cultureel erfgoed. In 2018 hebben we met de raad de eerste stappen gezet om te komen tot een omgevingsvisie.

Voor het realiseren van onze woningbouwopgave hebben we ingezet op herontwikkeling, enkele grootschalige locaties en inbreilocaties. We luisteren daarbij goed naar de behoefte van onze inwoners en hebben die meegenomen in gesprekken met ontwikkelaars. Tegelijkertijd blijft de druk op de woningmarkt hoog en vinden starters en middeninkomens in Heemskerk lastig een geschikte woning. Met de corporaties in Beverwijk en Heemskerk, de gemeente Beverwijk en de huurdersorganisaties zijn prestatieafspraken gemaakt om de sociale woningvoorraad op peil te houden.

De detailhandel in Heemskerk wordt goed gewaardeerd en de leegstand is in 2018 verder afgenomen.  Het compacte centrum, de wekelijkse markt en voldoende ruimte om te parkeren draagt hier aan bij. Het koopstromenonderzoek laat dan ook een positief beeld zien van Heemskerk als vestigingsplaats. De website www.heemskerkzeevantijd.nl geeft een stimulans aan het toerisme. Onze evenementen, beide kastelen en ons autovrije strand komen hier ondermeer prominent in beeld.

Er zijn ambities geformuleerd en afspraken gemaakt over energiebesparing en duurzaamheid. Acties rondom zonnepanelen, het langer vasthouden van regenwater in de openbare ruimte en op particuliere terreinen en inzet op duurzame mobiliteit dragen bij aan een duurzaam klimaat. Er is in samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Beverwijk een plan van aanpak opgesteld voor een klimaatplan.
Om de hoeveelheid restafval te verminderen en meer gescheiden in te zamelen is gestart met een andere wijze van ophalen van huisvuil.

De Heemkerkvariant om een verbinding tussen de A8 en A9 te realiseren is door de provincie terzijde geschoven. Als reactie daarop heeft het bestuur van Heemskerk besloten dat zij geen deel meer uit willen maken van de stuurgroep omdat zij niet bestuurlijk verantwoordelijk wil zijn voor de huidige voorkeursvariant van de provincie de zogenaamde golfbaanvariant.

Een van de grotere projecten die veel aandacht krijgt van de inwoners en ook flink wat impact heeft op de dagelijkse verkeerstromen is de reconstructie van de Tolweg. Deze is eind 2018 gestart met het verwijderen van de oude asfaltlagen. Om uitvoering te geven aan een metropolitaan fietsnetwerk is afgesproken om een westelijke IJmondiale snelfietsroute te realiseren voor 2023. Het deel van deze route dat over Heemskerk’s grondgebied loopt is al deels aangepast.