Bestuurlijk domein

In 2018 is voor een breed scala aan beleidsplannen, projecten en activiteiten burgerparticipatie toegepast. Inwoners van Heemskerk hebben via uiteenlopende bewonersinitiatieven actief bijgedragen aan een prettig woon- en leefklimaat in de buurten van Heemskerk. Afgelopen jaar heeft een verdere digitalisering van de dienstverlening plaatsgevonden en steeds meer klanten maken hier gebruik van. Het vestigings- en ondernemersklimaat op bedrijventerrein De Trompet is mede als gevolg van het realiseren van een bedrijveninvesteringszone (BIZ) verbeterd. De BIZ zorgt er onder andere voor dat de collectieve investeringen makkelijker worden gerealiseerd, economische ontwikkelingen en samenwerking tussen ondernemers wordt bevorderd. Ook de drie IJmondgemeenten werken al jaren samen op het gebied van Economische Zaken via de samenwerkingsovereenkomst ESIJ (SOK). In 2018 is de samenwerking geëvalueerd en besloten om deze voor de komende vijf jaar voort te zetten. Daar waar het gaat om veiligheid en handhaving laten de criminaliteitscijfers vanuit de politie voor 2018 een positief beeld zien ten opzichte van 2017.