E. Bedrijfsvoering

Communicatie

Communicatieonderzoek

Er is afgelopen jaar een onderzoek naar de beleving van de gemeentelijke communicatie gedaan. Doel van dit onderzoek was inzicht te krijgen in hoe inwoners communicatiemiddelen van de gemeente ervaren, welke informatiebehoefte zij hebben en langs welke kanalen zij het beste te bereiken zijn. De inwoners van Heemskerk geven als rapportcijfer een 6,8 aan de communicatie van de gemeente. De helft van de inwoners vindt dat de informatie die de gemeente geeft duidelijk is en goed vindbaar. Inwoners zijn het minst tevreden over het aspect de gemeente luistert naar inwoners. Via burgerparticipatie en inzet van social media wordt hier komend jaar op ingezet.
Bij het onderwerp bekendmakingen valt op dat ongeveer een kwart van de inwoners het voldoende vindt dat officiële bekendmakingen digitaal gepubliceerd worden, de helft van de inwoners is het hier niet mee eens. In het licht van deze cijfers heeft het college besloten om een overzicht van bekendmakingen wekelijks in de Heemskerkse Courant op te nemen.

Social media

De inzet van social media is verder geïntensiveerd. Dit heeft gezorgd voor een positief effect op de groei van de pagina’s: het aantal likes voor de pagina en het aantal reacties op berichten is sterk toegenomen. Op deze manier wordt steeds beter gemeten wat er in de buitenwereld speelt. Ook worden de social media steeds vaker gebruikt om proactief op te halen hoe inwoners over een bepaald onderwerp denken. Zo is afgelopen zomer een reeks stellingen over het groenbeleidsplan geplaatst. Wekelijks reageerden honderden Heemskerkers op deze stellingen, waardoor er op een laagdrempelige manier inwoners zijn betrokken bij het schrijven van gemeentelijk beleid.
Op Facebook bereikt de gemeente vooral mannen en vrouwen van veertig jaar en ouder. Om ook de jongere doelgroep te bereiken, is Instagram aan de kanalen toegevoegd.

Digitale dienstverlening

De website is uitgebreid met een aantal formulieren om online producten en diensten aan te vragen. Dit betreft niet alleen inwoners. Ook voor bedrijven is het eerste formulier online gekomen: de aanvraag voor drank- en horecavergunning.
Om relevante informatie over straat, buurt of wijk makkelijk in beeld te brengen, is een digitale projectenkaart gemaakt. Op deze kaart is te zien waar in Heemskerk gemeentelijke projecten in voorbereiding zijn of worden uitgevoerd. Door een klik op de kaart is meer informatie over het project te lezen.