Programma 2 Sociaal domein

Wat hebben we bereikt?

Jeugdhulp

Door het aanbieden van een breed scala aan voorzieningen en ondersteuningsvormen aan jonge Heemskerkers (en hun ouder(s)/verzorger(s)) konden jongeren gezond en veilig opgroeien en volwaardig deelnemen aan de Heemskerkse samenleving.
In het afgelopen (school)jaar zijn alle verzuimmeldingen opgepakt en er is intensief ingezet op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten.

De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp is het afgelopen jaar verstevigd. Dit is vooral te danken aan de kwaliteitsimpuls (het versterken van de samenwerking tussen jeugd en onderwijs) in zowel het primair als het voortgezet onderwijs en door de inzet van het jeugd- maatschappelijk werk en CJG-coaches op de scholen. De kwaliteitsimpuls heeft vorm gekregen door onder andere ontmoeting, overlegtafels en afspraken.

Onderwijshuisvesting

Alle vormen van het basis-, speciaal- en voortgezet onderwijs zijn kwantitatief goed geaccommodeerd volgens de kaders als gesteld in de verordening Voorziening huisvesting onderwijs.
De schoolbesturen zijn sinds 2015 wettelijk verantwoordelijk voor de kwalitatieve instandhouding van de schoolgebouwen. Via de conditiescore-meting (nulmeting 2015) wordt de kwaliteit van de schoolgebouwen van het basisonderwijs periodiek gevolgd. In 2019 zal de conditiescore-meting worden geactualiseerd.