Jaarverslag 2018

Programma 2 Sociaal domein

Wat hebben we ervoor gedaan?

Gespecialiseerde jeugdhulp

Alle jeugdigen hebben in het afgelopen jaar de hulp ontvangen, die zij nodig hadden. Hiervoor was een dekkend aanbod aan voorzieningen aanwezig en was ook de gemeentelijke toegang via het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) IJmond georganiseerd. Er is ingezet op de herkenbaarheid van het CJG. Dit heeft ertoe geleid dat meer jongeren en/of ouders de weg naar het CJG hebben gevonden. Er is steeds maatwerk geleverd, indien nodig buiten het gecontracteerde aanbod om.

Er zijn kennismakingsgesprekken gevoerd met nieuwe aanbieders. Met bestaande aanbieders is gesproken over vernieuwend aanbod. Ook is een zorgmarkt georganiseerd om aanbieders en verwijzers met elkaar te laten kennismaken en van elkaars aanbod kennis te laten nemen.

Gemeente en aanbieders hebben elkaar structureel gesproken over de voortgang van de contracten. Daarnaast is een thematafel met meerdere aanbieders georganiseerd over gezinsbegeleiding en ondersteuning van jongvolwassenen. Er is een doorbraakberaad ontwikkeld om vastgelopen casussen in de jeugdhulp weer vlot te trekken.

In 2018 is uitvoering gegeven aan de beleidsnota jeugd Opgroeien in de IJmond en de daaruit voortvloeiende Uitvoeringsagenda 2018. In de uitvoeringsagenda is aandacht voor preventie.

Er was extra budget beschikbaar gesteld om meer preventieve activiteiten te ontwikkelen. Dit budget is onder andere ingezet voor jongerencoaches, Homestart, praktijkondersteuner jeugd bij de huisarts, begeleide omgangsregeling, extra inzet op preventie jeugdgezondheidszorg 0-4-jarigen, een GGD-project gericht op preventie van suïcide bij jeugdigen en de Hulp In Beeld (HIIB) app voor verwijzers in de jeugdhulp. Eind 2018 is gestart met Buurtgezinnen. Verder zijn voorbereidingen getroffen voor een preventieproject kindermishandeling dat in 2019 in samenwerking met scholen wordt uitgevoerd.

Naast de reguliere informatievoorziening is in de Week van de Pleegzorg en de Week van de Opvoeding extra aandacht besteed aan informatie over jeugdhulp.

In 2018 zijn spiegelgesprekken gehouden met jongeren over de problematiek bij het bereiken van de 18-jarige leeftijd. Tevens is een toekomstplan op dit onderwerp ontwikkeld.
Naar aanleiding van een in 2017 gehouden spiegelgesprek met pleegouders is een vergoeding voor bijzondere kosten van pleegzorg ingevoerd.
Verder is er een cliëntervaringsonderzoek gehouden naar de toegang tot jeugdhulp bij het CJG. De resultaten daarvan worden begin 2019 verwacht.

Er is veel geïnvesteerd in de samenwerking met het onderwijs. In 2018 zijn speciale jeugdteams op de scholen voor primair onderwijs aan de slag gegaan. De impulstrajecten op de scholen voor primair en voortgezet onderwijs zijn voortgezet. Daarnaast zijn er nieuwe onderwijszorg arrangementen ontwikkeld.

De crisisdienst is vanaf 1 juli 2018 onderdeel geworden van Veilig Thuis. (Zie programmaonderdeel Veiligheid, vergunnen en handhaven).

De beschermingstafel is in 2018 voortgezet. Er zijn in het afgelopen jaar veertien Heemskerkse kinderen besproken aan de Beschermingstafel. Daarvan is bij vijf kinderen de hulpverlening in het vrijwillig kader voortgezet. De overige negen kinderen zijn in het gedwongen kader geholpen.

Uitgangspunt was om hulpvragen zoveel mogelijk in het vrijwillig kader (drang) op te vangen. Waar dat niet is gelukt bood de jeugdbescherming en jeugdreclassering oplossing. In 2018 heeft de inkoop voor jeugdreclassering- en jeugdbeschermingstaken plaatsgevonden. Hiervoor zijn drie partijen gecontracteerd, waarmee de continuïteit voor 2019 is gewaarborgd.

Passend onderwijs

Er is tweemaal op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) gevoerd met de samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs. Onderwerpen die aan de orde kwamen waren onder andere de missie en visie passend onderwijs, verbreding dekkend aanbod, thuiszitters, 18+/18- en de werkagenda 2019.

Aandachtspunten in 2018 waren het verzuim en de bestrijding van voortijdig schoolverlaten. Belangrijk uitgangspunt in het bestrijden van voortijdig schoolverlaten was de aanpak van verzuim (zowel 18- als 18+). Verzuim is vaak een voorbode van schooluitval. De inzet van de leerplichtambtenaar is een van de maatregelen om schooluitval tegen te gaan. Een ander aandachtspunt was de thuiszittersaanpak. Iedere leerling die gedurende langere tijd niet naar school ging of niet was ingeschreven was echter wel in beeld bij een school, de samenwerkingsverbanden en/of leerplicht/Regionale Meld- en Coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten (RMC). Er is voor deze jongeren zoveel mogelijk maatwerk verricht om hen in een (passend) traject te plaatsen.

Het leerlingenvervoer is ondergebracht bij de Regiorijder. Er maakten 111 leerlingen gebruik van het leerlingenvervoer.

Er is subsidie verstrekt voor Jeugdmaatschappelijk werk (JMW), schoolbegeleiding en logopedische screening van vijfjarigen. Hierdoor is ondersteuning en onderwijsbegeleiding voor leerling en/of leerkracht gerealiseerd en zijn er 319 logopedische screenings uitgevoerd. Op Elif is een inloopspreekuur gestart voor het JMW. Op alle scholen is een Zorgteam aan de slag gegaan, een samenwerking tussen JMW, schoolarts en CJG.

De in 2017 gestarte uitstroomtafels voor kwetsbare schoolverlaters richting arbeid of dagbesteding zijn gecontinueerd. Ook de taalcursussen NT2 en de schakelklassen zijn voortgezet.

Er is uitvoering gegeven aan de Wet Educatie en Beroepsonderwijs, waaruit onder andere taal- en rekenlessen aan het Regionaal Opleidings Centrum (ROC) NOVA en de pilot Stapin! zijn gefinancierd.
Stapin! betrof een pilot voor mensen die moeite hebben met de basis (taal, rekenen)vaardigheden en een grote achterstand tot de arbeidsmarkt hebben. In totaal hebben 33 inwoners deelgenomen en zijn 20 vrijwilligers opgeleid. Stapin! wordt in 2019 voortgezet.

Bestaande onderwijshuisvesting

IBS Elif
Stichting Islamitisch Onderwijs Noord-Holland heeft ten behoeve van de huisvesting van maximaal 125 leerlingen door IBS Elif een aanvullende bekostiging ontvangen voor eerste inrichting en meubilair.

Onderwijshuisvestingsbeleid

In diverse werkbijeenkomsten met de schoolbesturen en schooldirecteuren zijn nadere afspraken gemaakt en spelregels opgesteld over de onderwerpen functionaliteit, duurzaamheid, gezondheid, renovatie en huisvesting van kind-gerelateerde activiteiten zoals kinderopvang en bewegingsonderwijs. Deze afspraken en spelregels kunnen worden vertaald naar concrete voorstellen in het Integraal Huisvestingsplan 2019.

Verbonden partij

Gemeenschappelijke Regeling Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten (VSV) regio West Kennemerland
In 2018 is onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie.
Voor de gehele regio bestond één actueel en volledig bestand van alle 4- tot 23-jarigen met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie en dergelijke waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun wettelijke leerplicht- en RMC-taken gebruik konden maken. RMC is de afkorting van Regionale Meld- en Coördinatiefunctie (RMC) voortijdig schoolverlaten, oftewel het meldpunt voortijdig schoolverlaters.
De bestrijding van voortijdig schoolverlaten, jongeren tussen 12 en 23 jaar die zonder startkwalificatie het onderwijs verlaten, is een belangrijk deel van het werk van leerplicht en RMC. Het aantal jongeren dat zonder startkwalificatie de school verlaat daalt elk jaar in meerdere of mindere mate ten opzichte van het peiljaar. Er worden steeds nieuwe maatregelen getroffen om zoveel mogelijk jongeren een kwalificerend diploma te laten halen.

ga terug