Programma 2 Sociaal domein

Wat hebben we bereikt?

Sport

Het brede aanbod aan voorzieningen en activiteiten op het gebied van sport en bewegen heeft inwoners van Heemskerk in 2018 vele mogelijkheden geboden tot inspanning, ontmoeting, meedoen en vrijetijdsbesteding. Deelname aan sport en bewegen heeft bijgedragen aan een gezonde leefstijl van inwoners.

Cultuur

Het brede en gevarieerde aanbod aan culturele voorzieningen in Heemskerk heeft inwoners volop mogelijkheden geboden tot ontmoeting, participatie en beleving. Door het lokaal, toegankelijk en toekomstbestendig aanbieden van cultuur in de breedste zin van het woord is cultuureducatie en participatie gestimuleerd. De verenigingen en organisaties op het gebied van cultuur draaiden voor een groot deel op vrijwilligers.

Toerisme en recreatie

De toerisme-recreatienota is geactualiseerd en heeft geresulteerd in een toeristisch merk en logo (Heemskerk Zee van tijd), een website http://www.heemskerkzeevantijd.nl en een Facebookpagina.

In de zomer is het toeristische merk tijdens een feestelijke lancering met toeristisch-recreatieve partijen gelanceerd. Om de vele initiatieven in Heemskerk te bundelen en een jaar rond aanbod te creëren is er in het najaar het alliantielab TOERISTISCH TROTS in Heemskerk georganiseerd. Zo’n 30 toeristisch-recreatieve partijen uit Heemskerk kwamen bijeen.
Op basis hiervan zijn negen allianties ontstaan tussen de toeristisch-recreatieve partijen in Heemskerk. De allianties zijn vastgelegd in een zogenaamd alliantieakkoord.