Programma 3 Fysiek domein

Wat hebben we bereikt?

Bereikbaarheid

De doorstroming van de bus lijnen 71, 73 en 74 is verbeterd. De bereikbaarheid van Heemskerk voor alle overige modaliteiten is ongewijzigd ten opzichte van 2017.

Regionale Bereikbaarheid

De IJmondiale doorfietsroute maakt onderdeel uit van het Metropolitaan fietsnetwerk en IJmondiaal is vastgesteld om de westelijke route voor 2023 te realiseren. De fietspaden de Baandert zijn aan beide zijden opnieuw geasfalteerd als zijnde onderdeel van deze doorfietsroute.
De tweede veerpont (spitspont) tussen Velsen-Zuid en Velsen-Noord is in 2018 in de vaart gebleven.

Verbinding A8-A9

De planstudie Verbinding A8/A9 loopt tot en met 31 december 2019. Het is aan de Provincie kenbaar gemaakt dat Heemskerk het Golfbaanalternatief afwijst en de voorkeur heeft voor het Heemskerkalternatief. De Provincie heeft het Golfbaanalternatief aangewezen als voorkeuralternatief en gaat hier een landschapsplan voor opstellen. De gemeente Heemskerk blijft haar input leveren gedurende de planstudie om de belangen van haar inwoners te behartigen.

Veiligheid

De uniformeringsslag van de rotondes is in het najaar gestart. De verkeersveiligheid van de Tolweg is geïntegreerd in de inrichtingsopgave van de Debora Bakelaan.
In 2018 is gestart met het aanbrengen van schoolzones bij acht scholen in Heemskerk.