Programma 3 Fysiek domein

Wat hebben we ervoor gedaan?

Wonen

Met de corporaties in Beverwijk en Heemskerk, de gemeente Beverwijk en de huurdersorganisaties zijn prestatieafspraken gemaakt. Binnen de samenwerkingsregio Zuid-Kennemerland IJmond is uitvoering gegeven aan de lopende afspraken en is intensief overleg gevoerd over de woningbouwopgave in relatie tot de daarvoor beschikbare plancapaciteit. Het jaar 2018 kan worden gekenmerkt als een jaar met toenemende spanning op de woningmarkt.

Gestreefd wordt naar in ieder geval handhaving van het huidige aantal sociale huurwoningen en wordt verder onderzoek gedaan naar de herstructureringsopgave die in beide gemeenten noodzakelijk wordt geacht. In Heemskerk zijn de opbrengsten uit de verkoop van de in erfpacht uitgegeven gronden aan Woonopmaat gereserveerd voor de (her)inrichting van de openbare ruimte binnen de gebieden waarin sociale huurwoningen worden gerenoveerd of nieuw worden gebouwd.

Klimaatadaptatie

Gezamenlijk met de gemeente Beverwijk en het hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is een plan van aanpak opgesteld om eind 2020 te beschikken over een klimaatplan.

In navolging op de uitgeschreven fotowedstrijd van het hoogheemraadschap is een lokale fotowedstrijd in Heemskerk georganiseerd, waarbij inwoners uit de wijken Oosterwijk, De Die en de Componistenbuurt een make-over van hun voortuin konden winnen.
De geselecteerde voortuinen zijn klimaatbestendig en duurzaam ingericht waarbij zoveel mogelijk materiaal is hergebruikt. Bij de keuze van de beplanting is gekozen voor een diversiteit aan inheemse soorten. Dit ter bevordering van de biodiversiteit.

In het ontwerp van de herinrichting van de Maerten van Heemskerckstraat is nadrukkelijk openbaar groen toegevoegd aan het straatbeeld om de gevolgen van hitte te beperken.
Bij de parkeerplaatsen van de flats aan de Maerelaan wordt waterpasserende bestrating toegepast om het regenwater zo lang mogelijk ter plaatse vast te houden en met behulp van drainage vertraagd af te voeren naar het oppervlaktewater aan de Maerelaan.
Bij het vervangen van de bestrating aan de Promenade zijn zoveel mogelijk regenpijpen losgekoppeld van de riolering, zodat het schone regenwater beschikbaar blijft voor het groen in de omgeving en tegelijkertijd de riolering ontlast wordt in perioden van extreme neerslag.
Bij de aanleg van de fietspaden Baandert is een waterbergende constructie aangebracht om het regenwater ter plaatse langer vast te houden.

Stedelijke vernieuwing

Een presentatie is voorbereid en uitgevoerd van de visie voor het stationsgebied en in samenwerking met direct betrokkenen is een landschappelijke inrichtingsplan gemaakt volgens het beeldkwaliteitsplan Oosterweg.

Omgevingswet

Er zijn informatiebijeenkomsten en cursusdagen georganiseerd over de Omgevingswet en groen, erfgoed, kosten. Tevens zijn er wat algemene informatie bijeenkomsten gehouden over de Omgevingswet. Er is een eerste raadsbijeenkomst georganiseerd om een omgevingsvisie te ontwikkelen. Deze wordt in 2019/2020 vastgesteld.

Groen

In 2018 is het Groenbeleidsplan opgesteld waarin de pijlers biodiversiteit, identiteit, gezondheid en klimaat de basis zijn voor het plan. Het plan wordt in het derde kwartaal 2019 aangeboden aan college en raad.
In 2018 zijn de voorbereidingen getroffen voor GroenSpoor. Het doel van de aanpak GroenSpoor is een fijnmazig sociaal natuurnetwerk binnen en tussen gemeenten. Uitgaande van al bestaande initiatieven en de huidige groenstructuur. Iedereen kan meedoen: gezamenlijke belangen, gedeelde verantwoordelijkheid en samen aan de slag.

Verbonden partijen

GEM Tweede Tranche Herstructurering
Met de herstructurering wordt bijgedragen aan de verbetering van de leefomgeving en de gemeentelijke doelstellingen op het gebied van wonen. Deze doelstellingen zijn vastgelegd in de samenwerkingsovereenkomst voor de Tweede Tranche Herstructurering. Het laatste project in de Tweede Tranche Herstructurering (TTH), de Simon van Haerlemstraat, is in uitvoering. In 2019-2020 wordt de afronding van de TTH verwacht.