Programma 3 Fysiek domein

Wat hebben we bereikt?

Wonen

Het jaar wordt gekenmerkt door onderzoek en de verwerking daarvan tot beleidsvoorstellen en concrete acties. De vraag naar woningen is in vrijwel alle segmenten groot en getracht is de bestaande nieuwbouwlocaties versneld te realiseren en nieuwe woningbouwlocaties aan te wijzen. In regionaal verband (samenwerkingsregio Zuid Kennemerland en IJmond, de zogenaamde RAP-regio) zijn woningbouwafspraken gemaakt om de regionale behoefte in te vullen. Deze afspraken zijn op basis van de Provinciale Ruimtelijke Verordening ter vaststelling aan de Provincie aangeboden. Daarnaast hebben de resultaten uit woningbehoefteonderzoek (onderzoek Wonen in de MRA 2017) en demografische prognoses van de Provincie geleid tot een meer kwalitatief gespecificeerd woningbouwprogramma waarover in 2019 besluitvorming zal volgen.

Op basis van de geldende woonvisie Beverwijk Heemskerk 2020 hebben Pre Wonen, Woonopmaat en de beide huurdersorganisaties met Beverwijk en Heemskerk prestatieafspraken gemaakt over het te voeren woonbeleid in 2019. Het betreft hier onderwerpen op het gebied van de sociale woningvoorraad, wonen en zorg en duurzaamheid.
In Heemskerk zijn de opbrengsten uit de verkoop van de in erfpacht uitgegeven gronden aan Woonopmaat gereserveerd voor de (her)inrichting van de openbare ruimte binnen deze gebieden. Met de lopende herstructureringsprojecten Slotheeren (Simon van Haerlemstraat) en Slotvrouwe (Debora Bakelaan) is de nodige voortgang geboekt. Verder zal voor de uitvoering van de woonzorgagenda een structureel bestuurlijk overleg met corporaties en zorgpartijen worden ingesteld. Woonopmaat zal hierin het secretariaat voeren.

Ook het verduurzamen van bestaande woningen maakt onderdeel uit van het woonbeleid.
Met de woningbouwcorporaties is overeengekomen dat zij een routekaart in het kader van de energietransitie zullen opstellen, die zal worden afgestemd op de routekaart van de gemeente.

Klimaatadaptatie

Klimaatadaptatie is een thema dat meer en meer is ingebed in de ambtelijke organisatie. Vooruitlopend op beleid, wordt in de openbare buitenruimte reeds ingespeeld op toekomstige oplossingen in het kader van klimaatadaptatie. De keuze voor het type bestrating kan bijdragen aan het verminderen van wateroverlast (en droogte) en door in het beplantingsplan ruimte te creëren voor waterberging krijgt het openbaar groen in de toekomst extra waarde voor een gezonde leefomgeving.

Een belangrijke ambitie uit het Deltaplan Ruimtelijke Adaptatie is de bewustwording en het handelingsperspectief (van met name inwoners en bedrijven) te vergroten. Gedurende 2018 is daar ook ruim aandacht aan besteed.

Stedelijke vernieuwing

In september is de eindverantwoording betreffende de uitgaven vanuit het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing aangeboden aan de Provincie. Resterende gelden uit het ISV zijn ingezet voor het inrichten van het voorerf en parkeerplaats bij Slot Assumburg, het voorzien van een Warmte Koude Opslag voor Heliomare en de Sportaccommodatie en nog enkele kleinere projecten. De Provincie heeft nog niet gereageerd.

Ruimtelijke plannen

Er is een actueel planologisch kader dat als basis dient voor te verlenen vergunningen en ontheffingen

Omgevingswet

Door informatiebijeenkomsten en cursusdagen te organiseren in samenwerking met Beverwijk en Velsen is bij betrokkenen bewustwording ontstaan wat de invoering van de Omgevingswet ongeveer gaat betekenen als deze per 1 januari 2021 in werking treedt. Tevens is aan einde van het jaar begonnen met de ontwikkeling van een omgevingsvisie.

Groen

Bij nieuwe projecten wordt bij de aanleg van groen rekening gehouden met de functie die groen kan hebben voor klimaatadaptatie en voor het verhogen van de biodiversiteit.