Programma 1: Bestuurlijk domein

Wat hebben we bereikt?

Veiligheid en crisisbeheersing

De criminaliteitscijfers vanuit de politie laten voor 2018 een positief beeld zien ten opzichte van 2017. Het aantal High Impact Crimes is opnieuw gedaald. Op overvallen, bedreiging en mishandeling na laten alle andere delicten een daling zien. Opvallend is de daling van woninginbraken zowel in Heemskerk 96 stuks, een daling van -23%, als in de hele IJmond.

Bij een drietal (grotere) milieu-incidenten is adequaat gehandeld door de crisisorganisatie waardoor escalatie van de incidenten is voorkomen.

Vergunnen en handhaven

Door actief in te zetten op de handhaving van strijdig gebruik van gronden en illegale bouwwerken en aanvragen te weigeren waar grenzen worden overschreden is ingezet op het behouden van een aantrekkelijke leefomgeving.

Het aantal evenementen en de bezoekersaantallen zijn toegenomen. Desondanks zijn alle evenementen in Heemskerk veilig en geordend verlopen en hebben zich geen grote incidenten voorgedaan.