Programma 2 Sociaal domein

Wat hebben we ervoor gedaan?

Er is subsidie verleend aan We(l)doen om uitvoering te geven aan het beleidsprogramma Vrijwillige Inzet en Mantelzorgondersteuning 2016-2019 van de gemeenten Beverwijk en Heemskerk. We(l)doen is in 2018 gestart met het werven van respijtvrijwilligers. Eind 2018 waren er 20 respijtvrijwilligers. In 2018 hebben de vijf partijen die deel uit maken van We(l)doen stevig ingezet op de onderlinge samenwerking, het realiseren van de prestatieafspraken en het behalen van het beoogde resultaat. In de loop van 2018 is een nieuwe coördinator gestart.

Eind 2018 stonden op de vacaturebank van We(l)doen 225 vrijwilligersvacatures. In juni vond er een netwerkbijeenkomst plaats in het kader van de oprichting van de Vrijwilligersacademie IJmond, waarbij ongeveer 65 deelnemers van diverse (vrijwilligers-)organisaties aanwezig waren. De Vrijwilligersacademie heeft in 2018 scholing aangeboden aan zowel vrijwilligers als mantelzorgers. Het totale aanbod is te vinden op www.vrijwilligersacademieijmond.nl. Mooie voorbeelden zijn de informatiemiddag over autisme en de cursus Vrijwillige inzet met grenzen. Binnen het totale scholingsaanbod neemt e-learning een steeds prominentere plaats in.

Op de Dag voor de vrijwilliger waren 350 vrijwilligers aanwezig. In het kader van de maatschappelijke stages (MAS) zijn er twee platformbijeenkomsten geweest waaraan dertien organisaties deelnamen en er zijn gastlessen verzorgd op het Kennemer College. De ervaringen van leerlingen en bedrijven die betrokken zijn bij MAS worden in 2019 gebruikt om de begeleiding te optimaliseren. De buurtmarktplaats BUUV is in 2018 gecontinueerd en in 2019 wordt extra publiciteit ingezet om het gebruik van BUUV verder te stimuleren.

In 2018 vond de Dag van de Mantelzorg plaats in ontmoetingscentrum de Stut, met catering verzorgd door leerlingen van het Kennemercollege. Er waren zes workshops voor mantelzorgers. In 2018 namen ongeveer vijftien jonge mantelzorgers deel aan een verwenavond. Er wordt naar gestreefd om het bereik van deze groep in 2019 verder uit te breiden. Met de mantelzorgwaardering zijn in 2018 bijna 1.600 mantelzorgers bereikt.

Er is subsidie verleend aan initiatieven van vrijwilligersorganisaties die bijdragen aan de zelfredzaamheid en participatie van inwoners, zoals de Algemene Hulpdienst Heemskerk, Vrijwilligersvervoer IJmond, de Telefooncirkel, de Stichting Thuiszorg Gehandicapten, Stichting Heemskerk handen Ineen, Stichting 4 en 5 mei Heemskerk, Stichting Vier het Leven en Stichting AED Heemskerk.