A. Lokale heffingen

Het beleid ten aanzien van lokale heffingen

In het Coalitieprogramma 2014-2018 is over de gemeentelijke tarieven opgenomen dat kostendekkendheid en het beperken van de lokale lastendruk voor de burgers uitgangspunten van beleid zijn. De gemeentelijke belastingen worden dus maximaal trendmatig verhoogd. Naast deze uitgangspunten is eveneens bepaald dat het alleszins reëel wordt geacht te bezien in welke mate zowel de burgers als de ondernemers meer dienen bij te dragen aan het in stand houden van een gezonde financiële positie van de gemeente. Het profijtbeginsel is hierbij het uitgangspunt.

Dit betekent dat ten aanzien van de stijging van tarieven onroerende zaakbelasting een terughoudend beleid is gevoerd. Deze tarieven zijn dusdanig opgesteld dat, rekening houdend met de waardeontwikkeling van het onroerend goed, niet meer dan een trendmatige verhoging van de opbrengst van de onroerende zaakbelasting is gerealiseerd.

In het nieuwe Coalitieakkoord 2018-2022 is wederom opgenomen dat de lasten voor inwoners zo laag mogelijk worden gehouden en maximaal worden verhoogd met het inflatiepercentage.

Ter voorkoming van een onevenredige stijging van de collectieve lastendruk is van rijkswege een macronorm ingesteld. Deze macronorm betreft een afspraak over de maximale stijging van de totale opbrengst aan OZB van alle gemeenten tussen twee jaren. Een stijging van de opbrengst OZB boven de norm binnen een individuele gemeente behoeft daarom niet te leiden tot een overschrijding van de voor alle gemeenten gezamenlijk geldende norm. Bij overschrijding van deze norm kan het Rijk via een correctie op het volume van het gemeentefonds ingrijpen. Dit is echter nog nooit gebeurd.

Bij de afvalstoffenheffing, rioolheffing en marktgelden wordt volledige kostendekkendheid nagestreefd. De afvalstoffenheffing en rioolheffing mogen maximaal kostendekkend zijn. Overigens houdt onze gemeente geen rekening met de lasten van omzetbelasting bij de bepaling van de heffing, terwijl dit wel lasten zijn die hierop betrekking hebben. De opbrengst mag niet worden aangewend ter dekking van kosten anders dan die verband houden met bestrijding en beheer van huishoudelijke afvalstoffen resp. het beheer van het riool. Overschotten die zich in de afgelopen jaren hebben voorgedaan zijn gestort in de bestemmingsreserves Afvalstoffenheffing en Riolering.

De doelstelling van deze bestemmingsreserves c.q. voorziening is tweeledig, namelijk:

1. Het beperken van toekomstige tariefsverhogingen.
  2. Het dekken van eventuele tekorten op de afvalstoffenheffing en rioolheffing, in geval het dekkingspercentage lager is dan 100%.

Voor de overige heffingen en rechten geldt als algemeen uitgangspunt dat ter compensatie van de inflatoire ontwikkeling een trendmatige verhoging van 1,5% is toegepast.

Kwijtschelding

Uitzondering op het algemene uitgangspunt van trendmatige verhogingen vormen de tarieven waarvoor geen zelfstandig gemeentelijk tarievenbeleid mag worden gevoerd. Voor deze tarieven is aansluiting gezocht bij de maximumtarieven zoals die (wettelijk) worden toegestaan.
De procedure voor het aanvragen van kwijtschelding gemeentelijke belastingen maakt deel uit van het verminderen van de administratieve lasten voor de Heemskerkse burgers en is bedoeld voor inwoners die een uitkering of een AOW-uitkering zonder pensioenaanvulling ontvangen. Kwijtschelding volgt automatisch zonder dat het uitgebreide formulier moet worden ingevuld. Door via het Inlichtingenbureau de gemeentelijke bestanden te vergelijken met de gegevens van de Belastingdienst kunnen deze inwoners per direct van kwijtschelding van de gemeentelijke belastingen gebruikmaken. Bovendien stimuleert deze maatregel het gebruik van de kwijtscheldingsregeling en daarmee eveneens het armoedebeleid.

Sinds 1 januari 1998 werkt de gemeente Heemskerk samen met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier op het gebied van kwijtschelding belastingen. Met de kwijtschelding zijn in 2018 de volgende kosten gemoeid:

Tabel: Kwijtschelding

Bedragen x € 1.000