Volgens de definitie van verbonden partijen in het Bbv heeft de gemeente Heemskerk de volgende verbonden partijen:
Veiligheidsregio Kennemerland
1
Veiligheidsregio Kennemerland
Webadres
www.vrk.nl
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Haarlemmermeer, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Burgemeester mw. A.E.H. Baltus en wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
Het college heeft de volgende taken aan het bestuur van de Veiligheidsregio overgedragen:
- Het inventariseren van risico’s van branden, rampen en crises.
- Het adviseren van het bevoegd gezag met betrekking tot risico's van branden, rampen en crises in de bij of krachtens de wet aangewezen gevallen alsmede in de gevallen die in het beleidsplan zijn bepaald.
- Het adviseren van het college over de brandweertaak.
- Het voorbereiden op de bestrijding van branden en het organiseren van rampenbestrijding en crisisbeheersing.
- Het instellen en in stand houden van een brandweer.
- Het instellen en in stand houden van een GHOR.
- Het voorzien in de meldkamerfunctie.
- Het aanschaffen en beheren van gemeenschappelijk materieel.
- Het inrichten en in stand houden van de informatievoorziening binnen de diensten van de veiligheidsregio en tussen deze diensten en de andere diensten en organisaties die betrokken zijn bij de onder 4, 5, 6, en 7 genoemde taken.
- Publieke gezondheidszorg en jeugdgezondheidszorg.
Visie op de verbonden partij
Zorg dragen voor bescherming van burgers tegen onveilige situaties en het adequaat optreden op het moment dat zich een ramp voordoet. Niet alleen de Veiligheidsregio vervult hierin een belangrijke taak. Ook de deelnemende gemeenten dragen verantwoordelijk voor bijvoorbeeld opvang en verzorging.
Beleidsvoornemens 2018
In 2018 zal een nieuw risicoprofiel opgesteld worden, op basis waarvan in 2019 er een nieuw regionaal beleidsplan crisisbeheersing opgesteld zal worden.
Tenslotte zal in 2018 een nieuw regionaal dekkingsplan aan de deelnemende raden worden aangeboden.Beleidsverslag 2018
In 2018 is de nieuwe Gemeenschappelijke Regeling tot stand gekomen, die na beraadslaging per 1 januari 2019 in werking treedt.
Daarnaast is het risicoprofiel geupdate en is op basis van dit profiel een nieuw regionaal beleidsplan Crisisbeheersing opgesteld.
Het dekkingsplan is verlengd tot 2021 in verband met landelijke ontwikkelingen in de brandweerzorg. In 2021 wordt er dan een nieuw dekkingsplan aan de deelnemende raden aangeboden.
Tenslotte is er uitgebreid gewerkt aan een toekomst bestendige bluswatervoorziening die ook in 2019 ter besluitvorming in de raden zal worden aangeboden.Wijziging belang
Het belang van de gemeente Heemskerk is niet gewijzigd.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
3.379
3.358
Vreemd vermogen
39.989
41.612
Resultaat voor bestemming
1.435
1.335
Financiële bijdrage van de gemeente
2.662
2.815
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer
2
Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM)/de Buitenlanden
Webadres
www.alkmaarder-enuitgeestermeer.nl
Vestigingsplaats
Uitgeest
Verplichte deelname
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling
Deelnemende partijen
Provincie Noord-Holland en de gemeenten Alkmaar, Beverwijk, Castricum, Heemskerk, Heiloo, Uitgeest en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Het Recreatieschap zet zich in voor:
- Het verzekeren van een evenwichtige ontwikkeling van de recreatie en de watersport op en rondom het meer en aangrenzende gebieden.
- Het tot stand brengen, bewaren en onderhouden van het landschap in het recreatiegebied Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
De doelstelling kan worden samengevat als “duurzaam in stand houden van natuur- en recreatiegebieden, gericht op oeverrecreatie en watersport, ten behoeve van bewoners uit de omliggende gemeenten en wijde regio”.
Vanaf 2008 is de gemeenschappelijke regeling RAUM uitgebreid met de nieuwe recreatiegebieden De Buitenlanden en De Omzoom, als onderdeel van het Strategisch Groenproject IJmond tot Zaanstad. Door het wegvallen van een deel van de rijksgelden ten behoeve van de ontwikkeling van dit gebied, vindt nu slechts een gedeeltelijke aanleg plaats. De nadruk ligt hierbij op recreatieve verbindingen (IJ-Z).Visie op de verbonden partij
Bevordering van goede mogelijkheden voor het recreëren in de buitenruimte vanuit de omliggende woongebieden en met de daaraan verbonden leefbaarheid voor alle bewonersgroepen, voldoende voorzieningen voor dagrecreatie voor alle groepen van de bevolking, waaronder het gebruik van strand, duingebied, volkstuinen, het Alkmaarder- en Uitgeestermeer en De Buitenlanden.
Beleidsvoornemens 2018
Het Recreatieschap draagt zorg voor het behoud van de openheid van het natuurhistorische karakter en de ontwikkeling van het gebied. Het RAUM wil zich meer profileren als watersporthart van de regio. De activiteiten en beleidsvoornemens van het RAUM liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot recreatie van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk ondersteunt de ontwikkeling van nieuwe wandel- en vaarroutes en fietsverbindingen tussen de recreatiegebieden.
Beleidsverslag 2018
In 2018 is zowel ambtelijk als bestuurlijk vormgegeven aan de volgende ontwikkelingen:
- Een verlaging van de bijdrage van de Provincie NH van 75% naar 50%. De tijdelijke bijdrage van 75% was het gevolg van het terugtreden van het Rijk.Een wijziging van de financiële verdeelsleutel tussen Zaanstad en IJmond van 60-40 naar 40-60. Deze wijziging is het gevolg van het maar ten dele inrichten van het gebied de Buitenlanden tussen Zaanstad en de IJmond-gemeenten.
- Het per 1-1-2019 in beheer nemen van het Aagtenpark in Beverwijk.
- Het aanpassen van de Gemeenschappelijke Regeling als gevolg van genoemde ontwikkelingen 1, 2 en 3 en als gevolg van de gewijzigde Wet Gemeenschappelijke Regelingen.
Wijziging belang
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
648
708
Vreemd vermogen
1.447
1.407
Resultaat voor bestemming
349
121
Financiële bijdrage van de gemeente
40
42
Bron
Jaarrekening Alkmaar-en Uitgeestermeer incl. IJmond tot Zaanstad 2018
Toelichting financiële gegevens
Voor het Raum en voor de Buitenlanden Y-Z is door het Recreatieschap een Jaarrekening 2018 opgesteld.
Hieronder volgt een specificatie van de bedragen zoals deze zijn opgenomen in de Jaarrekening 2018 (bedragen x € 1.000):Eigen Vermogen 2017:
Algemene reserve RAUM € 45
Algemene reserve Y-Z € 603Eigen Vermogen 2018:
Algemene reserve RAUM € 45
Algemene reserve Y-Z € 663Vreemd vermogen 2017:
Bestemmingsreserve vervangingsinvesteringen RAUM € 1.034
Bestemmingsreserve vervanging en vernieuwing Y-Z € 413Vreemd vermogen 2018:
Bestemmingsreserve vervangingsinvesteringen RAUM € 940
Bestemmingsreserve vervanging en vernieuwing Y-Z € 467Resultaat 2017:
RAUM € 185
Y-Z € 164Resultaat 2018:
RAUM - € 94
Y-Z € 113Welke financiële bijdrage levert de gemeente 2017:
RAUM € 30
Y-Z € 12Welke financiële bijdrage levert de gemeente 2018:
RAUM € 31
Y-Z € 12Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Geen.
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
3
Schoolverzuim en Voortijdig Schoolverlaten regio Zuid- en Midden-Kennemerland
Webadres
Vestigingsplaats
Haarlem
Verplichte deelname
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (een gemeenschappelijk orgaan niet zijnde een openbaar lichaam c.q. geen rechtspersoon)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Bloemendaal, Haarlem, Haarlemmerliede en Spaarnwoude, Heemskerk, Heemstede, Uitgeest, Velsen en Zandvoort
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. A.W.M. Schoorl
Behartigd openbaar belang
Deze regeling behartigt het belang van een centrale registratie voor de uitvoering van de Leerplichtwet 1969 en de Wet regels inzake Regionale meld- en coördinatiefunctie voortijdig schoolverlaten. De gemeente Haarlem is aangewezen als centrumgemeente.
Visie op de verbonden partij
Ten behoeve van uitvoering van de wet is een uitvoeringsorganisatie ingesteld voor het verzorgen leerlingenadministratie en verzuimmeldingen via digitale verwerking. Scholen in de regio melden verzuim op identieke wijze aan.
Beleidsvoornemens 2018
In 2018 zal onverminderd uitvoering gegeven worden aan de centrale registratie van leerplicht. Voor de gehele regio wordt één actueel en volledig systeem van alle 4-23 jarigen in stand gehouden met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d ,waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun leerlicht- en RMC taken, gebruik kunnen maken.
Beleidsverslag 2018
In 2018 is onverminderd uitvoering gegeven aan de centrale registratie van leerplicht. Voor de gehele regio is één actueel en volledig systeem van alle 4-23 jarigen in stand gehouden met informatie over schoolbinding, verzuim en startkwalificatie e.d ,waarvan gemeenten voor de uitvoering van hun leerlicht- en RMC taken, gebruik kunnen maken.
Wijziging belang
Niet van toepassing
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
316
289
Resultaat voor bestemming
0
0
Financiële bijdrage van de gemeente
24
24
Bron
Jaarstukken Leerplein 2018
Toelichting financiële gegevens
De grootste kostenposten voor het perceel CAReL betreft de personeelskosten en de kosten voor beheer, onderhoud en doorontwikkeling van het leerlingadministratiesysteem CAReL.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
De GR is gericht op de uitvoering van specifieke activiteiten en houdt in beginsel geen weerstandvermogen aan. Het totale vermogen is beschikbaar voor de doelstelling. Er spelen geen bijzondere risico’s die een financiële impact kunnen hebben.
IJmond Werkt!
4
IJmond Werkt!
Webadres
www.IJmondwerkt.com
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder mw. A. van Dijk en wethouder Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
IJmond Werkt! is de gezamenlijke uitvoeringsorganisatie van de vier IJmondgemeenten die uitvoering geeft aan de re-integratietaken in het kader van de participatie voor mensen, met of zonder arbeidsbeperking, die maximaal twee jaar van de arbeidsmarkt afstaan en voert de re-integratie taken voor de Wsw uit en Nieuwe Beschut Werk (NBW).
Visie op de verbonden partij
De economische zelfstandigheid en maatschappelijke participatie bevorderen en voorkomen van sociaal isolement van een ieder die niet in de eigen bestaansmiddelen kan voorzien door betrokkenen te stimuleren tot werk met ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten.
Beleidsvoornemens 2018
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen. De activiteiten van IJmondWerkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk.
Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmond Werkt! 2017-2021 vastgesteld.Deze notitie en het nog uit te werken werkplan vormen voor komende jaren de basis van de samenwerking tussen IJmond Werkt! en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten.Beleidsverslag 2018
Het beleid richt zich erop om zoveel mogelijk mensen met of zonder arbeidsbeperking aan het werk te helpen met een ondersteuning van een geschikt aanbod van instrumenten en activiteiten voor zowel de werkgever als de kandidaat.
De activiteiten van IJmond Werkt! liggen in het verlengde van de beleidsvoornemens van de gemeente Heemskerk. Op 21 februari 2017 is de Uitgangspuntennotitie Participatiewet IJmondWerkt! 2017-2021 vastgesteld. Deze notitie en het hier op gebaseerde werkplan vormen vanaf 2018 de basis van de samenwerking tussen IJW en de gemeenten. De financiële vertaling van de uitgangspunten is jaarlijks terug te vinden in de (meerjaren)begroting inclusief werkplan en het jaarverslag. De ervaringen van de afgelopen jaren, de uitwerking van een aantal efficiencymaatregelen en diverse landelijke ontwikkelingen hebben gezorgd voor de totstandkoming van de geformuleerde uitgangspunten. De uitgangspunten worden jaarlijks getoetst en besproken.Wijziging belang
Het belang bedraagt 25,651%.
De gemeente Uitgeest is voornemens om uit de Gemeenschappelijke regeling te treden. Het is onduidelijk wanneer dit gebeurd. Dit heeft gevolgen voor het belang van de overige gemeente.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
4.652
4.209
Vreemd vermogen
3.988
3.399
Resultaat voor bestemming
1.948
2.418
Financiële bijdrage van de gemeente
4.982
4.874
Bron
Op basis van de jaarstukken 2018.
Toelichting financiële gegevens
Eigen vermogen is inclusief de reserves en het gerealiseerd resultaat. De algemene reserve bedraagt maximaal € 500.000.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
De gemeente Uitgeest was voornemens om per 1 januari 2019 uit de Gemeenschappelijke regeling te treden wat betreft het re-integratie gedeelte. Dit is vooralsnog niet gebeurd. De intentie om uit te treden blijft er wel. Indien dit wel wordt gerealiseerd dan heeft dit gevolgen voor het belang van de overige gemeenten.
Structurele tekorten in de exploitatie van IJW komen voor rekening van de gemeenten conform het verdeelmodel zoals is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling IJmond Werkt! Risico’s t.a.v. de bedrijfsvoering worden binnen IJmond Werkt! opgevangen. De overige risico’s worden opgevangen door de gemeenten. Risico’s waarvoor geen maatregelen zijn getroffen komen terug in de risicoparagraaf van de betreffende deelnemer.Omgevingsdienst IJmond
5
Omgevingsdienst IJmond
Webadres
www.odijmond.nl
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Ja
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Uitgeest, Velsen, Haarlem, Purmerend en Beemster, Bloemendaal, Edam-Volendam, Heemstede, Landsmeer, Oostzaan, Wormerland en Zandvoort alsmede de provincie Noord-Holland
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder G.J.W de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
Omgevingsdienst IJmond heeft tot doel het zo effectief en efficiënt mogelijk voorbereiden, waaronder (gevraagd en ongevraagd) adviseren en het (laten) uitvoeren van de integrale milieutaken van de deelnemers. Daarbij maken de Omgevingsdienst en de deelnemende gemeenten toetsbare afspraken over de omvang en de kwaliteit van de te leveren producten en diensten, evenals de daaraan verbonden kosten. In navolging van de afspraak tussen het Rijk, het interprovinciaal overleg (IPO) en de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) om regionale uitvoeringsdiensten (RUD) op te richten, fungeert de Omgevingsdienst sinds 1 januari 2013 als uitvoeringsdienst voor de gemeenten die bij de Omgevingsdienst zijn aangesloten. Voor deze gemeenten voert de Omgevingsdienst minimaal de milieuhandhaving van zware bedrijven en de ketenhandhaving asbest en grond uit (het zogenaamde basistakenpakket). In het kader van de decentralisatie van de handhavingstaken zijn de provinciale bedrijven in de aangesloten gemeenten ook bij de Omgevingsdienst ondergebracht. De Provincie heeft ook de bevoegdheid voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving inzake de Wet bodembescherming gemandateerd aan de Omgevingsdienst voor het werkgebied van de Omgevingsdienst. Naar aanleiding van een wijziging van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zijn de gemeenten die het basistakenpakket lieten uitvoeren op basis van een dienstverleningsovereenkomst per 1 mei 2017 toegetreden tot de Gemeenschappelijke Regeling.
Visie op de verbonden partij
Het behouden en, waar mogelijk, verbeteren van de milieukwaliteit waarbij duurzaamheid en leefbaarheid als standaard centraal staan. In het Milieubeleidsplan 2014-2018 van de gemeente is duurzaamheid in drie thema’s onderverdeeld: een beter klimaat, samen met inwoners en bedrijven en gemeente als voorbeeld. Vanwege het verlopen van dit Milieubeleidsplan zal voor de periode 2019 tot en met 2022 een nieuw Milieubeleidsplan vastgesteld worden waaraan vanaf 2019 uitvoering gegeven wordt. In het plan zullen de ontwikkelingen zoals de energietransitie inclusief het landelijk klimaatakkoord, klimaatadaptatie en de circulaire economie zijn opgenomen. Specifiek voor het aardgasvrij maken van de bestaande bouw wordt uitvoering gegeven aan het energietransitieplan die thans in wording is. Voor het verbeteren van de kwaliteit van fysieke leefomgeving zijn beleidsnotities vastgesteld op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Ten aanzien van deze wettelijke taken is de ambitie om (blijvend) aan de wettelijke normen te voldoen.
Beleidsvoornemens 2018
De Omgevingsdienst IJmond heeft zelf geen beleidsdoelstellingen en is een uitvoerende dienst. Wel heeft de Omgevingsdienst een doelstelling ten aanzien van de uitvoering van haar taken. Per deelnemende gemeente wordt voor een periode vier jaren een Milieubeleidsplan geschreven. De activiteiten en beleidsvoornemens van de Omgevingsdienst liggen in het verlengde van de doelstelling met betrekking tot het milieubeleid van de gemeente Heemskerk. De gemeente Heemskerk heeft zijn voornemens in een beleidsplan verwoord. Omdat het vigerende Milieubeleidsplan 2014-2018 verloopt is eind 2018 een start gemaakt met het opstellen van een nieuw Milieubeleidsplan voor de periode 2019-2023. Vaststelling van het plan zal in 2019 plaats vinden.
Beleidsverslag 2018
De Omgevingsdienst IJmond heeft uitvoering gegeven aan het Milieubeleidsplan 2014-2018 en andere beleidsnota’s op het gebied van milieuhandhaving, lucht, geluid, Schiphol, bodem en externe veiligheid. Verder is samen met inwoners, bedrijven en instellingen gewerkt aan het verduurzamen van de gemeente conform het Milieubeleidsplan. Het Milieubeleidsplan is nog niet vernieuwd. In 2018 hebben op landelijk niveau grote beleidsontwikkelingen op het gebied van de energietransitie plaats gevonden. Deze ontwikkelingen kunnen nu worden meegenomen bij het opstellen van het nieuwe Milieubeleidsplan. In het kader van de energietransitie heeft de Omgevingsdienst een routekaart laten opstellen. De routekaart geeft aan welke wijken kansrijk zijn om van het aardgas af te koppelen en welke duurzame energiebron hierbij het meest optimaal ingezet kan worden. De Provincie heeft haar taken en bevoegheden op het gebied van bodemverontreinigingen gemandateerd aan de gemeente. De Omgevingsdienst voert deze taak voor de gemeente uit. In het kader van de intrede van de Omgevingswet zullen deze taken en bevoegdheden in 2021 volledig worden overgedragen aan de gemeente. In 2018 is de Provincie met de gemeenten het project warme overdracht gestart. De Omgevingsdienst voert namens de gemeenten het woord in de gesprekken met de Provincie. In het milieujaarverslag van de Omgevingsdienst zal uitgebreider verslag worden gedaan van de uitvoering van het gemeentelijk milieubeleid.
Wijziging belang
Is gewijzigd i.vm nieuwe deelnemers. Het belang van de gemeente bedraagt nu 10,5% op basis van de nieuwe verdeelsleutel 2017-2019.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
558
509
Vreemd vermogen
8.547
8.552
Resultaat voor bestemming
13
11
Financiële bijdrage van de gemeente
442
474
Bron
2017: Vastgestelde Jaarrekening 2017
2018: Concept Jaarrekening 2018Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Geen.
Afvalschap IJmond-Zaanstreek en Huisvuilcentrale HVC
6
Afvalschap IJmond-Zaanstreek (en Huisvuilcentrale HVC)
Webadres
Vestigingsplaats
Zaanstad
Verplichte deelname
ja
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk, Velsen en Zaanstad
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder dhr. C.M. Beentjes
Behartigd openbaar belang
Het Afvalschap IJmond-Zaanstreek (AIJZ) heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk enHeemskerk te behartigen met betrekking tot het beheer van de aandelen van de N.V. HVC en alles wat daartoe dienstbaar is. En daarnaast een doelmatig en
milieuhygiënisch verantwoord beheer van afvalstoffen en het ontwikkelen van beleid en uitvoering op het terrein van preventie en hergebruik.
De taken van het AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC; het via het bestuur van het AIJZ adviseren van de voorzitter van het AIJZ om een standpunt te bepalen namens het AIJZ in de Algemene Vergadering van HVC.Visie op de verbonden partij
Het AIJZ beheert de aandelen van gemeenten Zaanstad, Velsen, Beverwijk en Heemskerk in de NV HVC. Het AIJZ bezit 529 aandelen, zijnde 18,15% van het totaal aan aandelen HVC. Heemskerk staat garant voor 12,5% van de aandelen AIJZ (ofwel 2,3% van het totaal aan gegarandeerde leningen). Hierover wordt 1% garantsstelingsprovisie uitgekeerd aan de individuele gemeenten naar rato van de aandelen.
Beleidsvoornemens 2018
Het Afvalschap IJmond-Zaansteek is een gemeenschappelijke regeling waarin de gemeenten Heemskerk, Beverwijk, Velsen en Zaandam in deelnemen. AIJZ is houder van aandelen van HVC. De taken van AIJZ zijn beperkt tot de taken die behoren bij het aandeelhouderschap van HVC: te weten het via het bestuur van AIJZ een standpunt te bepalen namens AIJZ in de algemene vergadering van HVC.
Beleidsverslag 2018
Financiën
In 2018 heeft HVC zowel de verdiencapaciteit vergroot als de financiële weerbaarheid (solvabiliteit) verbeterd, van 11 % in 2017 naar 12% in 2018.Beleidskader Van Gas Los
In 2018 is Innovatieplatform van HVC aan de slag gegaan met het ontwikkelen van het beleidskader ten behoeve van deze ontwikkeling.Strategie warmtebronnen en ontwikkeling geothermie
De Algemene Vergadering van HVC heeft vanwege het daaruit voortvloeiend gezamenlijke belang eind 2017 besloten om activiteiten op het gebied van warmte te beschouwen als collectieve kerntaak van HVC. In vervolg hierop is in 2018 vanuit de AV van HVC een oproep gedaan om raden en colleges actief te betrekken bij deze ontwikkelingen en daarbij ook rekening te houden met bijvoorbeeld de ontwikkeling van de Regionale Energiestrategieën.Benoeming en herbenoeming van leden van de Raad van Commissarissen
In 2017 is ingestemd met het voorstel om de samenstelling en wijze van benoemen van de RvC van NV HVC te wijzigen. In dit kader is de AV van HVC in 2018 unaniem akkoord gegaan met het voorstel voor benoeming van mevrouw Van der Wijst en herbenoeming van de heren Houben en Oosters.Algemene Contextanalyse
- Duurzame energie; in het hoger beroep van de ‘Klimaatzaak’ heeft de rechter geoordeeld dat de Staat maatregelen moet nemen om de uitstoot van CO2 met minimaal 25% terug te brengen ten opzicht van 1990. Dit en de gewenste emissiereductie van 49% in 2030 vereisen forse, ook financiële, inspanningen.
- Afval-/grondstoffen; Het Europese Parlement heeft de ambities voor meer hergebruik en minder storten van afval aangescherpt. Het gebruik van eenmalig plastic wordt sterk ingeperkt. Veel gemeenten implementeren maatregelen om de VANG-doelstellingen te realiseren.
- Nieuwe huisstijl HVC; nieuwe huisstijl is passend bij de huidige digitale tijd, en is nog meer dan voorheen gericht op om inwoners actief te betrekken bij de HVC activiteiten.
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
35
36
Vreemd vermogen
9
9
Resultaat voor bestemming
1
1
Financiële bijdrage van de gemeente
1
1
Bron
Jaarstukken 2018 gemeenschappelijke regeling AIJZ
Toelichting financiële gegevens
Gegevens voor 2019, 2020, 2021 nog onbekend. Deze worden momenteel opnieuw berekend in verband met het uittreden van Zaanstad uit de Gemeenschappelijke regeling AIJZ.
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
De Algemene reserve is toereikend voor eventuele exploitatie risico’s van AIJZ.
Het risico voor de verplichting krachtens door de HVC gesloten geldlening, wordt door de deelnemers naar rato afgedekt.
ReinUnie
7
ReinUnie
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
ja
Rechtsvorm
Gemeenschappelijke regeling (openbaar lichaam)
Deelnemende partijen
Gemeenten Beverwijk, Heemskerk en Velsen
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W. de Vries en wethouder mw. A. van Dijk
Behartigd openbaar belang
De gemeenschappelijke ReinUnie heeft tot doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemers te behartigen die verband houden met de koopovereenkomst tussen ReinUnie en NV HVC alsmede het financieel beheer van het onroerend en roerend goed.
Daarnaast wordt gestreefd naar de bevordering van gemeenschappelijke standpuntbepaling van de deelnemers op het gebied van afvalverwerking en reiniging.Visie op de verbonden partij
Ondanks dat de concessie van de uitvoeringsovereenkomst is afgelopen, wordt de regeling vanuit de signing- en closingbinder (overeenkomst tot koop en verkoop van activa en passiva) met betrekking tot de ReinUnie nog in stand gehouden totdat de regeling is opgeheven.
Beleidsvoornemens 2018
Toekomst ReinUnie
Het dagelijks bestuur van de ReinUnie heeft opdracht gegeven te onderzoeken of het in gemeenschappelijk bezit houden van de panden mogelijk is. Gedacht wordt aan het in gemeenschappelijk bezit houden binnen een gemeenschappelijke regeling waarin Heemskerk, Beverwijk en Velsen samen deelnemen. Hetzij binnen de AIJ(Z) danwel de ReinUnie. Getracht wordt hier voor het eind van het jaar duidelijkheid over te hebben.Beleidsverslag 2018
Toekomst GR ReinUnie & GR AIJZ
Gedurende de afgelopen jaren is een scenario besproken waarbij GR ReinUnie, na de nieuwe afgesloten DVO’s met HVC, als samenwerkingsverband zou kunnen worden beëindigd. In 2017 is begonnen aan een onderzoek.
Het bestuur heeft naar aanleiding daarvan besloten toch te kiezen voor het in standhouden van de samenwerking in een gemeenschappelijke regeling gelet op de belangen van de deelnemende gemeenten en het beperken en delen van risico’s van o.a. de gebouwen op de locatie Velsen-Zuid.Belangrijk hiervoor was dat een samenwerkingsvorm, vanwege de leningen voor het vastgoed verstrekt door HVC en de huurovereenkomst tussen GR ReinUnie en HVC, de beste condities opleverden.
Daarnaast heeft de gemeente Zaanstad in 2017 aangegeven uit de GR AIJZ te willen stappen. Dit opende een breder onderzoek in 2018 naar de toekomst van de samenwerking van de deelnemende gemeenten aan GR ReinUnie en GR AIJZ. De toekomstvisie van de samenwerking staat verder op de agenda voor 2019.Wijziging belang
Het beheren van deze huur, financiering en andere overeenkomsten en het gemeenschappelijk bepalen van standpunten voor zover het onderwerpen betreft op het gebied van afvalbeheer, zijn de activiteiten van de gemeenschappelijke
regeling.Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
17
-3
Vreemd vermogen
4.542
3.657
Resultaat voor bestemming
-23
-20
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Jaarrekening 2018 Gemeenschappelijke regeling ReinUnie
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Niet van toepassing
Grondexploitatie Broekpolder
8
Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV)
Webadres
Vestigingsplaats
Beverwijk
Verplichte deelname
Rechtsvorm
Commanditaire en Besloten vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeenten Heemskerk en Beverwijk, AM BV en Heijmans Vastgoed BV
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. G.J.W de Vries
Behartigd openbaar belang
“Unieke samenwerking gemeenten” De Broekpolder ligt op het grondgebied van de gemeenten Heemskerk en Beverwijk. Deze beide gemeenten hebben hun krachten gebundeld teneinde een wijk te ontwikkelen met kwaliteit en toekomstwaarde. Niet alleen voor de bouw van de wijk, maar ook voor wat de voorzieningen betreft, worden in samenwerking plannen gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
Bij de ontwikkeling van de Broekpolder werken de gemeenten Heemskerk en Beverwijk samen met projectontwikkelaars en woningbouwcorporaties. Voor dit Publiek-Private Samenwerkingsverband (PPS) is speciaal de GEM opgericht die plannen ontwikkelt en bewaakt en de grond bouw- en woonrijp maakt.
Beleidsvoornemens 2018
De gemeenten Beverwijk en Heemskerk hebben een gezamenlijk Projectbureau Broekpolder ingesteld. Dit projectbureau werkt binnen de Grondexploitatiemaatschappij Broekpolder (GEM) (CV/BV) samen met de marktpartijen aan de ontwikkeling en de realisatie van de Broekpolder. De afwikkelovereenkomst die per 31 maart 2014 is aangegaan, voorziet in een afronding van de per die datum nog niet uitgegeven kavels en ingerichte openbare ruimte. Deze afwikkelovereenkomst eindigt op 1 november 2018. Dit betekent dat na die datum de GEM CV en de GEM BV waarin de gemeenten participeren, zullen worden ontbonden en vereffing plaats zal vinden. Daarna kan ook de gemeentelijke projectorganisatie voor de Broekpolder worden opgeheven. De gemeenten Beverwijk en Heemskerk bezitten aandelen van de GEM Broekpolder.
Beleidsverslag 2018
De afwikkelovereenkomst eindigt op 1 november 2018, daarna wordt de GEM BV/CV geliquideerd.
Wijziging belang
Niet van toepassing.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
22
27
Vreemd vermogen
1
2
Resultaat voor bestemming
4
5
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
De Jaarrekening 2016 is de laatst vastgestelde en ontvangen jaarrekening. De GEM heeft inmiddels de grondexploitatie Broekpolder 2019 goedgekeurd; op basis hiervan worden de jaarrekeningen 2017 en 2018 opgesteld. Vanuit de gemeente is aangedrongen op zo spoedig mogelijke toezending van de jaarrekeningen.
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Met het aangaan van de op 31 maart 2014 ondertekende Afwikkelingsovereenkomst Broekpolder zijn de ontwikkelaars Heijmans Vastgoed BV en AM BV volledig verantwoordelijkheid voor -het voeren van- de grondexploitatie van de GEM Broekpolder. Daarmee zijn de eventueel uit deze grondepxloitatie voortvloeiende risico's ook volledig bij de ontwikkelaars gelegd. Voor de gemeenten Beverwijk en Heemskerk zijn er dus geen risico's.
Grondexploitatie Herstructurering Heemskerk
9
Grondexploitatiemaatschappij Herstructurering Heemskerk
Webadres
Vestigingsplaats
Heemskerk
Verplichte deelname
Rechtsvorm
CV Vennootschap
Deelnemende partijen
Gemeente Heemskerk en WOONopMAAT
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Wethouder dhr. Q.J.A. Rijke
Behartigd openbaar belang
De gemeente Heemskerk en stichting WOONopMAAT hebben hun krachten gebundeld teneinde acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties binnen de gemeente Heemskerk te (her)ontwikkelen in een CV. De herontwikkeling omvat de sloop van verouderde sociale huurwoningen en de ontwikkeling en realisatie van onder meer sociale huurwoningen en koopwoningen. Ook wordt het openbaar gebied ingericht. In samenwerking worden plannen voor de locaties gemaakt en werkzaamheden uitgevoerd.
Visie op de verbonden partij
De gemeente en de stichting zijn overeengekomen hun samenwerking bij de (her)ontwikkeling van de acht (oorspronkelijk elf) projectlocaties uit te (doen) voeren door middel van de inmiddels opgerichte GEM Herstructurering Heemskerk, ook wel de Tweede Tranche Herstructurering (TTH) genoemd. De GEM houdt zich bezig met de locatieontwikkeling: de ontwikkeling van de deelgebieden, in hoofdzaak bestaande uit grondverwerving, de sloop van de bestaande gebouwen, sanering, het vervaardigen van een wijkontwikkelingsvisie, het bouwrijp maken en woonrijp maken en de uitgifte van bouwkavels. Partijen delen de risico’s evenredig met betrekking tot de grondexploitatie. De GEM wordt vormgegeven door het in het leven roepen van een CV Tweede Fase Heemskerk en daaronder liggend drie Bv’s, de Gemeente Heemskerk BV, GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV en WOONopMAAT BV.
Beleidsvoornemens 2018
In 2009 is de herstructurering gestart met de ontwikkeling van elf locaties. In de loop der jaren zijn om diverse redenen drie locaties ontvlochten uit de samenwerking. Deze locaties worden niet meer binnen dit samenwerkingsverband uitgevoerd en zijn teruggelegd bij de onderliggende partijen. Van de resterende acht locaties zijn er zeven gereed en is de achtste en laatste in uitvoering. De geschatte eindplanning c.q. afronding is in 2019/2020.
Beleidsverslag 2018
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, WOONopMAAT BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase.
Wijziging belang
Er hebben zich geen veranderingen voorgedaan in het belang dat de gemeente in de GEM Herstructurering heeft. De gemeente Heemskerk BV heeft een belang van 49% in de CV Tweede Fase, WOONopMAAT BV heeft ook een belang van 49% in de CV en de GEM Herstructurering Heemskerk Beheer BV heeft een belang van 2% in de CV Tweede fase.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
1.407
427
Vreemd vermogen
2.586
975
Resultaat voor bestemming
714
-6
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Concept Jaarrekening 2018
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Binnen de grondexploitatie van de samenwerkingsovereenkomst is de verwachting dat er voldoende ruimte is om financiële onzekerheden op te vangen.
NV Bank Nederlandse Gemeenten
10
NV Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)
Webadres
Vestigingsplaats
Den Haag
Verplichte deelname
njet
Rechtsvorm
Naamloze vennootschap (NV)
Deelnemende partijen
Diverse overheden en instellingen die werk doen op het gebied van maatschappelijk belang. Het aandelenpakket bedraagt € 55.690.720
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeente Heemskerk is aandeelhouder
Behartigd openbaar belang
De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. Daarmee is de bank essentieel voor de publieke taak. Het eigenaarschap van gemeenten, provincies en de Staat alsmede het door de statuten beperkte werkterrein van de bank bieden financiers het vertrouwen dat het risico van kredietverlening aan dit instituut zeer beperkt is. De gemeente Heemskerk heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht op aandelen die de gemeente bezit.
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.Visie op de verbonden partij
De lasten van burgers zo laag mogelijk houden door het aantrekken van leningen ofwel het aantrekken van financieringsmiddelen tegen een zo laag mogelijk rentepercentage.
Beleidsvoornemens 2018
Beleidsverslag 2018
Wijziging belang
Op de gemeentelijke balans zijn aandelen in de BNG opgenomen voor een bedrag van € 19.305. Dit is tevens het risicobedrag.
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
4.953.000
4.258.000
Vreemd vermogen
135.072.000
132.518.000
Resultaat voor bestemming
536.000
459.000
Financiële bijdrage van de gemeente
Bron
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen
Stichting Rijk
11
Stichting Rijk
Webadres
www.stichtingrijk.nl
Vestigingsplaats
Heemstede
Verplichte deelname
Rechtsvorm
Stichting
Deelnemende partijen
Gemeenten: Beverwijk, Bloemendaal, Castricum, De Ronde Venen, Diemen, Heemskerk, Heemstede, Hillegom, Lisse, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oostzaan, Ouder-Amstel, Teylingen, Uitgeest, Uithoorn, Velsen, Wormerland.
Bestuurlijke vertegenwoordiging
Gemeentesecretaris dhr. J.S.W. Ozenga
Behartigd openbaar belang
Stichting RIJK is een collectief waarin gemeenten samenwerken bij het vormgeven van inkoop en aanbesteding binnen hun organisaties.
Visie op de verbonden partij
Het samenwerkingsverband zorgt voor een efficiëntere en effectievere uitvoering van de inkoop- en aanbestedingsprocessen.
Beleidsvoornemens 2018
De stichting Rijk in 2018 om te buigen naar een outputgerichte organisatie.
Beleidsverslag 2018
In 2018 is een belangrijke stap gezet naar de nieuwe structuur van Rijk. Dit betekent dat de aanzet is gegeven om de Rijk organisatie beter af te stemmen op de behoefte van de gemeenten. Rijk zal de gemeenten beter ondersteunen in het bereiken van hun organisatorische en maatschappelijke doelen. Hiertoe moest Rijk worden omgebouwd naar een output gerichte organisatie.
Wijziging belang
Bedragen x € 1.000
Financiële gegevens
2017
2018
Eigen vermogen
78
83
Vreemd vermogen
184
193
Resultaat voor bestemming
-54
5
Financiële bijdrage van de gemeente
129
Bron
Concept Jaarrekening 2018
Toelichting financiële gegevens
Risico's waarvoor geen maatregelen zijn getroffen