Programma 1: Bestuurlijk domein

Wat hebben we ervoor gedaan?

Samenwerkingsconvenant Economische Samenwerking IJmond & jaarplan 2018 Economische Samenwerking IJmond

De IJmond gemeenten Heemskerk, Beverwijk en Velsen werken in het economisch domein aan het versterken van de onderlinge samenhang door gezamenlijke sturing, duidelijkheid in (economisch) beleid en het aanbrengen van focus. Voor de uitvoering hiervan is in 2016 het programma Economische Samenwerking IJmond (ESIJ) tot stand gekomen, die dit jaar conform afspraak is geëvalueerd en er is vervolgens besloten is om de samenwerking voor de komende vijf jaar voort te zetten. Hiervoor is een nieuw samenwerkingsconvenant opgesteld en ondertekend.

Het ESIJ heeft het jaarplan Economische Samenwerking IJmond 2018 opgesteld dat gebaseerd is op economische Gebiedsprogramma Made in IJmond 2017 en sluit nauw aan op de regionale ambities en doelstellingen zoals deze zijn verwoord in de Strategische IJmond Agenda. Het jaarplan bevat een uitwerking van activiteiten/projecten die in 2018 in samenwerking met het bedrijfsleven zijn opgepakt zoals bijdrage aan Techport, onderzoek doen waar kansen en blokkades liggen voor circulaire economie in de IJmond, detailhandel, en de samenwerking met het bedrijfsleven. Daarnaast is er door de ESIJ een bijeenkomst met ondernemers georganiseerd over Circulaire Economie.

Techport: is opgericht om focus aan te brengen en regie te voeren op de gezamenlijke activiteiten van (technische) onderwijsinstellingen, kennisinstellingen, lokale en regionale overheden en (technisch)bedrijfsleven uit primair de IJmond, maar ook in andere delen van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) en de provincie Noord-Holland.

Bewaken keurmerk Samen Veilig Ondernemen (SVO)

Er vindt vier keer per jaar overleg plaats met de ondernemers uit het centrum. Op basis van een maatregelenmatrix wordt door ondernemers, politie, brandweer en gemeente aan de veiligheid in de openbare ruimte gewerkt. De werkgroep Samen Veilig Ondernemen (SVO) Centrum Heemskerk heeft het SVO-W certificaat gekregen. Dit certificaat wordt toegekend als voor de veiligheid in een winkelcentrum structureel wordt samengewerkt tussen ondernemers (BIZ vereniging Centrum Heemskerk) en de lokale overheid (gemeente, brandweer en politie).

Gemeentelijk aanspreekpunt voor individuele ondernemersvragen en borgen soepel verloop van de procedures

Economische zaken neemt deel aan het project Revitalisering Houtwegen 2A. Tevens zijn er bedrijfsbezoeken afgelegd en vindt er regulier overleg plaats met de twee BIZ Verenigingen en de OV-IJmond. Sinds oktober is er extra formatie op Economische Zaken ingezet.

Winkelstraatmanagement

Op initiatief van de centrumondernemers is in 2017 een BIZ in het centrum ingesteld. Gebleken is dat deze ondernemers ondersteuning nodig hebben bij het uitvoeren en betrekken van andere ondernemers bij het ontplooien van activiteiten, het communicatieproces en de promotie van het centrumgebied. Om deze ondersteuning mogelijk te maken is er onder andere een subsidie Ondersteuning Toekomstbestendige Winkelgebieden en zijn er middelen in de voorjaarsnota aangevraagd en toegekend. Eind augustus is er een kick-off bijeenkomst georganiseerd voor het BIZ bestuur om te starten met winkelstraatmanagement voor de periode tot en met 31 december 2019. Onder begeleiding van bureau Stad en Co is er in samenwerking met de BIZ vereniging Heemskerk Centrum een strategische visie voor de lange termijn opgesteld en deze aan de BIZ-ondernemers voorgelegd en goedgekeurd.

Chainels

Chainels is een digitaal communicatieplatform bestaande uit web, app en e-mailintegratie, waar binnen ondernemers met elkaar communiceren en sinds oktober in gebruik is genomen. Het platform zorgt ervoor dat ondernemers op een eenvoudige manier met elkaar in contact staan, maar ook met alle andere stakeholders in het gebied. De inzet van Chainels maakt onderdeel uit van het communicatieproces tussen ondernemers binnen het BIZ gebied Heemskerk Centrum, 83% van de ondernemers maakt hier gebruik van, er wordt drie keer per week een bericht geplaatst op Chainels. Dit gebeurt door zowel het centrummanagement als door de ondernemers uit bijvoorbeeld de evenementen werkgroep.